Barnet og den voksne i det børnelitterære rum
En undersøgelse på narratologisk grundlag af relationen mellem den implicitte fortæller og den implicitte læser i nyere kompleks børnelitteratur efter 1985 med inddragelse af literaturdidaktiske refleksioner
Mere om bogen
Om bogen
Barnet og den voskne i det børnelitterære rum undersøger børnelitteraturens væsen i nyere, modernistisk børne- og ungdomslitteratur fra Danmark, Norge og Sverige. Afhandlingen giver et teoretisk perspektiv på vor tids grænseoverskridende prosatekster, udgivet inden for det børnelitterære system, og diskuterer deres placering i en litteraturdidaktisk kontekst. Den sammentænker international børnelitteraturforskning, litteraturteori, fagdidaktik samt ny barndomsforskning og sætter fokus på generationsperspektivet i og uden for teksten.
Barnet og den voksne i det børnelitterære rum præsenterer et analyseapparat til læsninger af ny børne- og ungdomslitteratur med komplekse narrative strategier. Med udgangspunkt i eksemplariske værker afdækkes litterære lag og strukturer, som også benyttes inden for voksenlitteraturen. De nye fortællemåder afslører anderledes fortællinger, der udfordrer de traditionelle genreforventninger til børnelitteratur.
Barnet og den voksne i det børnelitterære rum er fagdidaktisk grundforskning, der tager udgangspunkt i teksten som et vilkår for litteraturundervisningen.
Ph,d,-afhandling.
Forlaget skriver:
2 december 2024
Bogtorsdag d. 12. december
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…