Aarhus Universitetsforlag får ny forlagschef
Ulrik Hvilshøj, tidl. direktør på Gads Forlag og formand for Danske Forlag, tiltræder 1. juni efter at have været tilknyttet Aarhus Universitetsforlag på konsulentbasis i mere end et år.
”Det er en stor kapacitet, vi nu trækker ind på forlaget. Og med den udvikling, virksomheden er inde i, er der brug for nye kompetencer på flere pladser”, udtaler adm. dir. Carsten Fenger-Grøndahl.
Inden længe bliver der også sat navn på chefredaktøren for forlagets kommende nyhedsmedie Vid&Sans. Forlaget er desuden medejer af radioproduktionsselskabet Videnslyd, der bl.a. står bag et dagligt vidensmagasin til Radio4.
”Vi er på to år gået fra at være et bogforlag til at være et mediehus – med en særlig profil inden for vidensformidling”, siger Carsten Fenger-Grøndahl. De mange publiceringskanaler spiller også ind, når der skal rekrutteres en ny marketingchef, efter at Marianne Lenler skifter til Gutkind 1. juni. ”I 2021 skal vores markedsføring ikke kun fokusere på bøger, men favne en række medier – og også gerne være international, for forlaget har i 2020 etableret flere udgivelsessamarbejder hen over Atlanten”, udtaler Carsten Fenger-Grøndahl.
Det bliver en central opgave for den nye forlagschef at opbygge flere internationale bogserier i samarbejde med redaktørerne. Efter et rædselsår for akademiske bogforlag over hele verden er der igen fart over feltet. ”Aarhus Universitetsforlag blev også hårdt ramt i 2020, men fordi vi sælger bøger både til den akademiske verden og til den brede befolkning, klarede vi os bedre igennem året end de fleste af de amerikanske universitetsforlag, vi sammenligner os med,” fortæller Carsten Fenger-Grøndahl. ”Vi har lagt de røde tal bag os. Nu lysner det på begge sider af Atlanten. Der er en enorm virketrang og vilje til samarbejde, og aktuelt har vi sammen med amerikanske forlag 20 titler skrevet af danske forskere på vej ud på det globale marked”, slutter Carsten Fenger-Grøndahl.