Relationskompetence
En del af serien Pædagogisk rækkevidde (11) og fagområdet Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
God undervisning handler ikke bare om faglighed, men også om relationer. Eleverne skal mærke, at lærerne er opmærksomme på dem og tager ansvar for den gode stemning i klassen. Det er forudsætningen for, at børn kan lære mest muligt og samtidig have det godt. Derfor må lærere vide, hvordan de handler relationskompetent i praksis.
Louise Klinge forsker i, hvordan lærere skaber relationer til deres elever, der enten fremmer eller hæmmer læring og udvikling. Hun har heldigvis mødt en masse glade børn i skolen, men også lagt nøje mærke til dem, der var kede af det eller ikke deltog i undervisningen. På den baggrund ved hun nu, hvordan lærere bevidst kan handle, så alle børn kan trives og udvikle sig – fagligt, socialt og personligt.
Cecilie Harrits
Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.
Pressen skrev
Henrik Munch Jørgensen, lektør
”Bogen er en fantastisk udgivelse, som giver undervisere lyst og inspiration til at fokusere på og udvikle egen relationskompetence. […]. Bogen er yderst relevant for alle, der arbejder med børn og unge […].”
Anne Søgaard, inklusionkonsulent, Facebook
"Louise Klinges bog har helt særlige vigtige redskaber og fokuspunkter, der er konkrete og som rammer lige ned i hverdagens praksis og i voksne og børns hjerter."
"Nærværende og nok året vigtigste bog i forhold til social kapital."
Ove Christiansen, Kulturkapellet
”En virkelig god, letlæst og meget anbefalelsesværdig bog.”