Når loven møder børns institutioner
Udsolgt fra forlaget
Redigeret af
Jesper Olesen
Med bidrag af
Bjørg Kjær,
Gert Lohmann,
Pernille Obitz Mathiessen,
Jesper Olesen og
Charlotte Palludan
Mere om bogen
Om bogen
I 2004 trådte loven om pædagogiske læreplaner i dagtilbud i kraft. Hvordan har loven påvirket det daglige arbejde i institutionerne? Forskere fra Learning Lab Denmark undersøger her, hvor¬dan loven bruges af pædagoger, konsulenter og andre aktører, der er med til at realisere lovens indhold. Bogen stiller blandt andet skarpt på, hvordan personalet i daginstitutioner ændrer dokumentationspraksis, og om læreplaner styrker pædagogerne som profession.
Gennem empirisk funderede analyser af lovens faktiske transformationer viser forfatterne, at læreplanernes kurs ikke alene afhænger af lovens ord, men i høj grad også af, om de centrale aktører formår at indrullere hinanden i et fælles projekt. En central pointe er, at det ikke kun er lovgiverne, men mange forskellige aktører, der er med til at definere indholdet og de praktiske konsekvenser af en lov. Forfatterne diskuterer desuden, hvordan man skal forstå og forholde sig til spørgsmålet om kvalitet og legitimitet i implementeringsprocesser.
Forlaget skriver:
19 april 2024
Bogtorsdag den 2. maj
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek fejrer forfattere og nye bøger. Vi ses den 2. maj kl. 16-17 i…
22 marts 2024
Bogtorsdag den 4. april
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek fejrer forfattere og nye bøger. Vi ses den 4. april kl. 16-1…
21 februar 2024
Bogtorsdag 7. marts
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek - Aarhus - fejrer månedens forfattere og nye bøger. 7. marts kl…