Aarhus Universitetsforlag
Cover

Barnet og den voksne i det børnelitterære rum

En undersøgelse på narratologisk grundlag af relationen mellem den implicitte fortæller og den implicitte læser i nyere kompleks børnelitteratur efter 1985 med inddragelse af literaturdidaktiske refleksioner

En del af fagområderne og


Udsolgt fra forlaget

{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

208 sider
Paperback
ISBN 87 7701 933 4

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Barnet og den voskne i det børnelitterære rum undersøger børnelitteraturens væsen i nyere, modernistisk børne- og ungdomslitteratur fra Danmark, Norge og Sverige. Afhandlingen giver et teoretisk perspektiv på vor tids grænseoverskridende prosatekster, udgivet inden for det børnelitterære system, og diskuterer deres placering i en litteraturdidaktisk kontekst. Den sammentænker international børnelitteraturforskning, litteraturteori, fagdidaktik samt ny barndomsforskning og sætter fokus på generationsperspektivet i og uden for teksten.

Barnet og den voksne i det børnelitterære rum præsenterer et analyseapparat til læsninger af ny børne- og ungdomslitteratur med komplekse narrative strategier. Med udgangspunkt i eksemplariske værker afdækkes litterære lag og strukturer, som også benyttes inden for voksenlitteraturen. De nye fortællemåder afslører anderledes fortællinger, der udfordrer de traditionelle genreforventninger til børnelitteratur.

Barnet og den voksne i det børnelitterære rum er fagdidaktisk grundforskning, der tager udgangspunkt i teksten som et vilkår for litteraturundervisningen.

Ph,d,-afhandling.

Tilføjet til kurven

Gå til kassen