Undervisning er dannelse
En del af serien Pædagogisk rækkevidde (7) og fagområdet Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
Elever går i skole for at lære noget. Om livet og for livet. Skolen er bare ikke lig med livet. Den er et nødvendigt skridt på den vej, vi alle sammen skal gå for at blive rustede til verden uden for klasseværelset. Men ingen skole uden undervisning. Eller uden lærere. Det er nemlig dem, der kan forvandle undervisning til livslang dannelse.
Alexander von Oettingen har gået i tysk skole i Danmark og dansk skole i Tyskland og har en doktorgrad i pædagogik. Med den i bagagen kaster han lys over forbindelserne mellem undervisning og dannelse – både når han diskuterer skole og læringsmål med ministeren og i sit daglige arbejde som prorektor på UC syd.
”Jeg håber, at mange vil få den i hånden og overkomme at lukke den op. For så vil de hurtigt blive grebet af dens sprog, dens billeder og refleksioner og åbenbaringer af sammenhængen mellem undervisning og dannelse. Som talt ud af mit hjerte.”
Marianne Jelved
”Det er lang tid siden, jeg har læst en fagbog, som har optaget mig og begejstret mig. Da jeg havde læst bogens 70 sider, var stor set alt understreget som vigtige passager i bogen! På en meget let tilgængelig måde formidles forholdet mellem dannelse, samfund og skole. Tak til Alexander von Oettingen for en yderst relevant og velskrevet bog midt i en brydningstid!”
Ina Rathmann, praksisudvikler hos Teach
Indholdsfortegnelse
Skolens paradoks
Filosofien om undervisning
Undervisning socialiserer
Effektiv undervisning
Undervisning, der danner
Undervisning og dannelse er en pligt
Cecilie Harrits
Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.
Pressen skrev
Thorkild Thejsen, Folkeskolen
"Undervisning er dannelse" er en letlæst bog om skolens kerneaktivitet og elevernes dannelse, der vækker til eftertanke og diskussion.
Læs hele anmeldelsen her:
https://www.folkeskolen.dk/626933/det-vigtigste-i-skolen-er-undervisningen
Lærer Rikke Josiasen for Frie Skolers Lærerforening
”I disse år, hvor skolen og ikke mindst undervisningen helst skal kunne måles og vejes, sammenlignes og rangordnes, er det befriende at have fokus på dannelsesaspektet i skolen, om ikke i andet, så i de par timer det tager at læse bogen”.
Læs hele anmeldelsen her: https://www.fsl.dk/aktuelt/godt-indspark-om-undervisningens-rolle/
Boy Olesen, Lektørudtalelse
”Denne titel er den syvende i forlagets serie, "Pædagogisk rækkevidde" og henvender sig fortrinsvis til grundskolelærere og studerende, men vil med fordel kunne læses af alle undervisere – der uden tvivl bifalder bogens fokusering af undervisningen i skolen. […] En lille god bog, der på en fin måde knytter undervisning og dannelse sammen. Som underviser bliver man ligesom løftet op over den almindelige dagligdag, og ser sin undervisning i et større perspektiv. Bogen pointerer, på en tankevækkende måde, at det er undervisningen der skal gives tilbage til læreren og skolen og ikke læring, inklusion, medborgerskab og andet. Bogen er velskrevet, lettilgængelig og udformet i lommeformat, så den kan tages med i baglommen.”
Ove Christensen, Kulturkapellet
”Det er selvfølgelig en god og interessant bog, von Oettingen har skrevet. Det er imponerende, hvad han formår at formidle på de cirka 70 sider, han har til rådighed. Der er masser af tankegods og inspiration – og som jeg også her har vist: masser der lægger op til en diskussion og modsigelse. Og det vel også det, en bog skal kunne.”
Læs hele anmeldelsen her: http://www.kulturkapellet.dk/sagprosaanmeldelse.php?id=753
Presserum
Links
Læs Alexander von Oettingens kronik fra Politiken Skoleliv i forbindelse med udgivelsen af bogen:
Interview med Alexander von Oettingen i anledning af udgivelsen:
Læs interviewet på folkeskolen.dk her