Skolens tekster
En del af serien Pædagogisk rækkevidde (29) og fagområdet Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
Tekster og læsning kan åbne nye verdener og gøre os klogere. Sådan er det bare ikke altid i skolen. Nogle gange kan teksten tværtimod stå i vejen for elevernes læring. Derfor må lærere i alle fag vide, hvordan de kan hjælpe deres elever i mødet med skolens tekster.
Hør Jesper Bremholm fortælle om Skolens tekster i forlagets podcastserie Pædagogisk rækkevidde.
Podcasten er produceret af Videnslyd.
Cecilie Harrits
Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.
Pressen skrev
Sofia Esmann Busch, Folkeskolen
"Skolens tekster har et fokuseret blik på de forskellige tekster, som eleverne møder og udgivelsen slutter af med at give læseren fem anbefalinger. Og det er virkelige gode anbefalinger, som læsevejledere og andre kan bruge i fagteamenes arbejde med fagenes tekster, da udgivelsens store styrke er, at forfatterne netop er fokuserede på skolens tekster – deres formål og struktur – og dermed ikke alle mulige andre tiltag, der kan sløre det egentlige budskab, som handler om skolens mangfoldighed af tekster."
Lektørudtalelse, DBC
"Bogen har en letforståelig gennemgang af faldgruber og kan bruges som inspiration til valg af tekster samt guidning af elevers læsning i de enkelte fag i skolens hverdag. Bogens eksempler på tekster binder teori og praksis sammen."
Folkeskolen
Artikel: "Har I øje for, hvor mange slags tekster eleverne udsættes for – og at de ofte er 'ubetænksomme'?
03.10.2024