Aarhus Universitetsforlag
Cover

Samarbejde og inklusion

En del af serien Pædagogisk rækkevidde (3) og fagområdet


Af


64 sider
Paperback
ISBN 978 87 7124 872 2

Mere om bogen

Om bogen

Inklusion kræver samarbejde. Mellem lærere og pædagoger, ledere og forældre. Og ikke mindst med børnene. Det er en forudsætning for, at alle børn kan trives i skolen. For kun når de voksne er enige om, hvad samarbejde og inklusion betyder, kan eksklusion blive til inklusion og sameksistens til fagligt fællesskab.

Tine Basse Fisker ved en masse om børn, der har det svært i skolen. Hun er nemlig ph.d. i pædagogisk psykologi. Hun ved også noget om, hvordan børnene får det lidt lettere. Derfor sidder hun i ekspertudvalg i Undervisningsministeriet, holder foredrag og skriver artikler og bøger. Engang var hun ekstern lektor på Aarhus Universitet. Nu samarbejder hun med skoler og kommuner om at skabe inklusion i praksis.   

Tine Basse Fisker holder kurser og foredrag og giver sparring og supervision i forhold til inklusion, samarbejde og børn med angst og skolefravær. Hun kan kontaktes på tine@bassefisker.dk og man kan læse mere på www.bassefisker.dk.

 

Nedenstående video om fællesskabende didaktik er produceret af Sorø Kommune.

http://www.emu.dk/modul/diagnoser-og-f%C3%A6llesskabende-didaktik

 

 

 

Indholdsfortegnelse

Det nødvendige samarbejde

Individ og fællesskab

Arbejder vi sammen?

Gordiske knuder og linedans

Grænsekrydsende brobygning

Dem, det handler om

De usynlige indsatser

 

 

Cecilie Harrits

DSC 0345

Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.

Cecilie Harrits

Redaktør

Telefon: +45 28 40 50 30

cha@unipress.au.dk

Pressen skrev

Heidi Friborg Christophersen, Folkeskolen

”Tilbage vil jeg blot skrive: Læs denne lille sag. Den tager ikke ret lang tid at læse, og det er godt skrevet, og det vil derfor ikke stresse nogen at skulle læse den. For det handler jo om, at vi sammen skal finde ud af, at samarbejde og inklusion er to sider af den samme bog”. 

Læs hele anmeldelsen her:  

https://www.folkeskolen.dk/609236/samarbejdets-mange-dilemmaer            

Henrik Munch Jørgensen, Lektørudtalelse

Bogen er skrevet i et letlæseligt sprog med mange eksempler fra praksis og er meget overkommelig læsning for alle. Også travle lærere og pædagoger. Det er en både positiv og inspirerende udgivelse, som kan sætte tanker og overvejelser i gang hos den enkelte om egen pædagogisk praksis.

        

Tilføjet til kurven

Gå til kassen