Motiverende undervisning
En del af serien Pædagogisk rækkevidde (6) og fagområdet Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
Børn skal have lyst til at lære noget. Men deres videbegær må ikke kun være drevet af 12-taller og ros til skole-hjemsamtalen. Ønsket om at blive klogere skal komme indefra. Det kræver medbestemmelse, succesoplevelser og fællesskaber. Derfor er lærernes viden om såvel mål og mening som rum og rammer afgørende i motiverende undervisning.
Frans Ørsted Andersen tænker tit på sin historielærer. Det var ham, der vakte Frans’ videbegær, så han nu sluger bøger om alt fra bautasten til Karen Blixen og bz-bevægelsen. Siden har han som motivationsforsker fundet videnskabeligt belæg for, at elever lærer bedst, når lysten kommer indefra. Den kan lærere heldigvis være med til at finde ved hjælp af motiverende undervisning.
Hør Frans Ørsted Andersen fortælle om Motiverende undervisning i forlagets podcastserie Pædagogisk rækkevidde.
Podcasten er produceret af Videnslyd for Aarhus Universitetsforlag.
Indholdsfortegnelse
Lysten driver ikke værket
De grundlæggende drivkræfter
Kend din motivation
Undervisning, der motiverer
Motiverende læringsrum
Æstetiske læreprocesser
Cecilie Harrits
Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.
Pressen skrev
Henrik Munch Jørgensen, lektørudtalelse
”Det er en hurtigt læst og overkommelig udgivelse i en presset hverdag for mange lærere, og samtidig også en udgivelse, som inspirerer til udvikling af egen lærerrolle. En både velskrevet og motiverende udgivelse.”
Ove Christensen, Folkeskolen
Frans Ørsted Andersen har skrevet en fin lille bog om, hvordan man kan opnå en højere grad af motivation blandt eleverne. Det kræver, at man kender elevernes interesser og styrker, og at man tilrettelægger undervisningen efter disse. Bogen er et opgør med den præstationskultur, som skolerne tilskyndes til fra politisk og administrativt hold.
Læs hele anmeldelsen her: https://www.folkeskolen.dk/624750/elevernes-drivkraft