Madkundskab for livet
En del af serien Pædagogisk rækkevidde (25) og fagområdet Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
Når eleverne i madkundskab eksperimenterer med fødevarer, lærer de ikke bare at lave mad. De arbejder også med et videnskabeligt grundlag for at forstå, hvordan teori og praksis hænger sammen. Samtidig erfarer de, at deres valg af ingredienser både har æstetisk og etisk betydning. Derfor er madkundskab ikke kun for skolen, men for livet.
Hør Helle Brønnum Carlsen fortælle om Madkundskab for livet i forlagets podcastserie Pædagogisk rækkevidde.
Podcasten er produceret af Videnslyd.
Cecilie Harrits
Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.
Pressen skrev
Winnie From Thesbøl, Folkeskolen.dk
”Forfatteren kobler overbevisende forskning med egne observationer fra undervisningen. Med sin mangeårige erfaring som underviser i folkeskolen, på læreruddannelsens linjefag samt efteruddannelse af lærere, har hun en solid baggrund for at skrive om fagets pædagogiske rækkevidde. […] Man kan ikke undgå at blive inspireret og revet med af den undervisningsglæde og stolthed på elevernes vegne, der lyser ud af siderne. Udover de mange undervisningseksempler, indeholder bogen også gode praktiske råd om, hvordan man som underviser kan samarbejde med fagkolleger, for at få det bedste ud af forløb, lokaler og indkøb, såvel som fordelen ved samarbejde med andre fag som fysik og kemi.”
Helle Knudsen, Magasinet Frie Skoler
"Madkundskab for livet af Helle Brønnum Carlsen er et frisk pust og en inspiration til, hvordan vi som madkundskabslærere gør eleverne livsduelige (...) Få ideer til, hvordan vi løser udfordringerne med stram økonomi og et lavt ugentligt timetal uden at gå på kompromis med en høj faglig undervisning"
Aslak Gottlieb, Grundtvigsk tidende
"Ikke blot udlægger bogen sit pædagogiske ærinde i et befriende filosofisk og politisk perspektiv, som ellers har det med at fortabe sig i skoledebatten. Den underviser også sin læser i madlavningens grundbegreber og betydning. På mig har det haft den sideeffekt, at jeg som madlaver hjemme i køkkenet nu køber ind og kokkerer familiens måltider i fornyet perspektiv. Både hvad angår sundhed, bæredygtighed, smag og æstetik.
Madtanken, Skole-mad-samtaler
Podcast: "3. Madkundskabsundervisningen har trange kår"
01.05.2023