Læring i praksis
En del af serien Pædagogisk rækkevidde (4) og fagområdet Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
Vi lærer alle sammen hele tiden. Det sker helt af sig selv, også for vores børn henne i skolen. Alligevel kan de ikke undvære deres lærere. Elever lærer nemlig bedst, når deres lærere leder dem på rette vej. Det bekræfter de forskere, der ved, hvordan hjernen fungerer. Og deres forskning er guld værd, når viden om læring skal blive til undervisning i praksis.
Ole Lauridsen har hjerner på hjernen. Og plastikhjerner på sit kontor. Han forsker nemlig i, hvordan vi – eller rettere sagt vores hjerner – lærer bedst. Og hans egen hjerne øver sig hver dag i at omsætte sin viden til praksis, når den underviser på Aarhus Universitet. Heldigvis elsker hans og alle andre hjerner fejl, så øvelse gør faktisk mester.
Indholdsfortegnelse
Scener fra et læringsliv
Læring, en hjernesag
To skridt frem og ét tilbage
Relationen i centrum
Metoder og midler
Brug hovedet!
Det vi ikke skal vide
Cecilie Harrits
Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.
Pressen skrev
Henrik Munch Jørgensen, Lektørudtalelse
Bogen er med sine 70 sider og lommeformat en meget overkommelig udgivelse, som er hurtigt læst, men samtidig spækket med interessante fakta og gode eksempler fra praksis. Det er en udgivelse, som får undervisere til at tage egen undervisningspraksis op til overvejelse og inspirerer til udvikling af denne praksis baseret på relevant viden.