Kønsbevidst pædagogik
En del af serien Pædagogisk rækkevidde (8) og fagområdet Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
Køn er ikke bare biologi, men også kultur og vaner, som vi selv skaber. Ikke mindst i skolen. Derfor må vi undgå at komme børn og deres køn i kasser og i stedet udfordre påstande om, at skolen er for piger, eller at drengene er problemet. Det kan lærere gøre i undervisningen ved hjælp af kønsbevidst pædagogik.
Tekla Canger voksede op i 70’ernes og 80’ernes Danmark. Da hun var syv, klædte hun sig ud som cowboy og ikke cowgirl til fastelavn – køn fyldte nemlig ikke så meget i hendes barndom. Sådan er det ikke i dag, hvor hun på Københavns Professionshøjskole blandt andet underviser lærerstuderende i, hvordan de undgår at kategorisere drenge og piger efter køn.
"Kønsbevidst pædagogik er en virkelig god bog! Den kommer rigtig godt omkring emnet og får med overraskende og udfordrende eksempler konkretiseret problematikken. Den opfordrer ganske simpelt til, at vi tænker os om.”
Jeppe Bundsgaard er professor i it og fagdidaktik på DPU.
Hør Tekla Canger fortælle om Kønsbevidst pædagogik i forlagets podcastserie Pædagogisk rækkevidde.
Podcasten er produceret af Videnslyd.
Cecilie Harrits
Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.
Pressen skrev
Christine Reinwald, folkeskolen.dk
"Jeg er virkelig opløftet over denne bogs præcision og kortfattethed – på bare 65 sider får forfatter Tekla Canger både udvidet ens perspektiv og givet flere konkrete forslag til, hvordan man kan ændre sin praksis til at være mere inkluderende. (...) Jeg kan kun anbefale at læse den."
Læs hele anmeldelsen på folkeskolen.dk
Boy Olesen, lektør
En tankevækkende bog om kønsbevidst pædagogik [...] En rigtig god ide at komme med bud på hvordan man fx kan arbejde kønsbevidst når undervisningen tilrettelægges - dette fx i natur/teknik-undervisningen. Et væsentligt budskab er, at kompetente lærere med en kønsbevidst tilgang tilrettelægger undervisningen ud fra børnenes behov fremfor deres køn - udfordringen er, at der er mange stereotype forestillinger om drenge og piger.
Bogen er velskrevet med kapitelinddeling og mange afsnit - og så er der et eller andet positivt over at bogen ikke er større, end at den kan ligge i en hvilken som helst lomme. Bogen er et fint bidrag til seriens ide med at inspirere til en praksisnær pædagogisk udvikling.
Marianne Bindslev, Uddannelsesbladet
”Kønsbevidst pædagogik er forfatteren Tekla Cangers samlede introduktion til dette pædagogiske begreb.
I bogen gør forfatteren op med et udvalg af myter og forestillinger, der karakteriserer forholdet mellem skole og køn. […].Lad denne lille bog være oplæg til både uhøjtidelige pædagogiske diskussioner og seriøs, visionær skoleudvikling.”
Presserum
Links
Læs Tekla Cangers indlæg om kønsbevidst pædagogik i Politiken Skoleliv.dk her:
Debat: Sæt kønsbevidst pædagogik på lærernes dagsorden
I denne podcast kan du høre Tekla Canger fortælle om køn i skolen. Hør også lærer Mette Heegaards overvejelser om, hvilken rolle køn spiller i hendes praksis:
Stemmer fra Skolen: Køn i skolen
Læs interview med forfatteren på folkeskolen.dk.