Aarhus Universitetsforlag
Cover

Evaluering på godt og ondt

En del af serien Pædagogisk rækkevidde (18) og fagområdet


Af


72 sider
Paperback
ISBN 978 87 7219 165 2

Mere om bogen

Om bogen

Evaluering betyder vurdering. Det foregår hver dag i skolen. Lærerne evaluerer eleverne, eleverne vurderer lærerne, staten evaluerer eleverne og skolen lærerne. Formålene er forskellige, og det er deres virkning også. Nogle evalueringer kan gøre os dygtigere, andre kan kontrollere os. Derfor er det vigtigt, at lærere kender til evaluering på godt og ondt.

Hør Jens Dolin fortælle om Evaluering på godt og ondt i forlagets podcastserie Pædagogisk rækkevidde.

Podcasten er produceret af Videnslyd.

Cecilie Harrits

DSC 0345

Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.

Cecilie Harrits

Redaktør

Telefon: +45 28 40 50 30

cha@unipress.au.dk

Pressen skrev

✓✓✓✓
Lotte Max Ibsen Bank, Uddannelsesbladet
"Det er her værd at fremhæve det sidste kapitel i bogen: "Fremtidens evalueringer", hvor forfatteren giver konkrete bud på, hvordan man fremover kan bruge evalueringskulturen. Han beskriver her, hvordan det formative og summative kan kombineres. Altså hvordan kan data fra de eksterne evalueringer bruges til at forbedre vores undervisning? Samtidig definerer Jens Dolin her selve den praktiske ramme for evalueringerne, hvis man trods alt vil lykkedes med evalueringerne. Bogen er velskrevet og letlæst. Den er meget konkret, overskuelig og inddelt i korte, præcise kapitler."

Boy Olesen, lektørudtalelse
Den gode evaluering er nødvendig for at understøtte elevers læring – men hvad er evaluering egentlig? Det giver denne bog et bud på til glæde for alle undervisere i grundskolen.

Tankgangen bag New Public Management risikerer at fremme værdier i uddannelsessystemet, der er i strid med vores danske skoletænkning. Skolen har udviklet feedback-kultur i forhold til den enkelte elev, som medfører forbedringer og øget læring - men evalueringer kan også give misvisende resultater, hvis de ikke giver et dækkende billede af det, de skal evaluere. Bogen giver en definition på, hvad evaluering er, og stiller spørgsmålet: "Hvordan ved vi om det virker"? Af øvrige emner i bogen kan nævnes: Karakterer, prøver, test-feedback og faglig progression og evalueringer af undervisningen. 

Bogen er endnu engang en relevant titel i serien ”Pædagogisk rækkevidde”, der har til formål at inspirere praksisnær pædagogisk udvikling. Bogen er velskrevet, meget konkret og let overskuelig. Kapitlet ”Fremtidens evalueringer" er værd at fremhæve, da der gives et bud på, hvordan det formative og det summative kan kombineres. Bogen vil være særdeles velegnet som grundlag for udviklings- og eller studiekredsarbejde.

Hans Erik Hansen, Magasinet Frie Skoler
”Jens Dolins bidrag til bogserien ' Pædagogisk Rækkevidde' er en lille perle. Gennem seks kapitler får læseren en grundig og praksisnær indføring i de evalueringsmetoder, vi anvender i skolen. Både dem vi bruger i den daglige undervisning, og dem vi er pålagt udefra. Og uden at opstille en liste over " de gode" og " de onde" lader Jens Dolin aldrig læseren i tvivl om, hvilke evalueringsformer han med forskningen i ryggen anbefaler.”

Uddannelsesbladet
Interview: "Professor drømmer om evalueringer der afspejler undervisning"
08.03.2021

Tilføjet til kurven

Gå til kassen