Bæredygtig undervisning
En del af serien Pædagogisk rækkevidde (12) og fagområdet Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
I skolen skal børn lære verden at kende. Ved at arbejde praktisk i alle fag erfarer de, at deres handlinger er nært forbundet med virkeligheden uden for klasseværelset. Det er med til at gøre undervisningen meningsfuld. For når lærere opløser skel mellem teori og praksis, kultur og natur, bliver undervisningen bæredygtig.
Suna Christensen ved, hvordan råt kød fra et rensdyr smager, og hun kan også smage, om det er et gammelt eller et ungt dyr, hun sætter tænderne i. Det har hun lært ved at leve blandt grønlandske rensdyrjægere. Suna er antropolog og ph.d. i uddannelsesvidenskab og arbejder som selvstændig forsker og supervisor. Hun er optaget af, hvordan praksisrettet undervisning kan være med til at skabe en bæredygtig fremtid.
Cecilie Harrits
Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.
Pressen skrev
Jens Raahauge, Folkeskolen
”Bogen planter et frugtbart "hvorfor" og et påtrængende "hvordan" i ens tanker om børns liv i skolen.”
Læs hele anmeldelsen her:
https://www.folkeskolen.dk/651398/det-er-liv-at-laere
Birte Strandby, bogvægten
”Suna Christensen har indlysende fat i tidens væsentligste emne, og hvis børnene lærer en anden tilgang til naturen og miljøet, er der en mulighed for, at forældrene følger efter.”
http://www.bogvaegten.dk/baeredygtig-undervisning/
Efterskoleforeningen
”Bogen er komprimeret (65 sider), velskrevet og ukompliceret. Den taler ikke for et bestemt undervisningskoncept, men giver stille og roligt læseren anledning til at reflektere over, hvordan man som lærer kan tænke sin undervisning i en mere bæredygtig retning. Pointen er, at det praktiske kan og bør kobles med samfundsvisioner – nærmere bestemt verdensmålene.”
Læs hele anmeldelsen her: https://www.efterskoleforeningen.dk/da/Om-os/Nyheder/Februar2019/Baeredygtigundervisning