Samspil mellem skole og hjem
En del af serien Pædagogisk rækkevidde (10) og fagområdet Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
Tid, overskud og kompetencer. Det er ofte kravene til skoleforældre i dag. De skal involvere sig i deres barns skolegang og tage ansvar for alt fra legegrupper og læsetræning til læringsplatforme. Det er det bare ikke alle forældre, der kan. Derfor er det op til skoler og lærere at skabe et afbalanceret samspil mellem skole og hjem.
Maria Ørskov Akselvolls kontaktbog fra 1980-85 er lille og tynd. I dag fylder ét års beskeder fra skole til forældre nemt et helt ringbind. Det ved Maria, fordi hun har lavet feltarbejde som fiktiv forælder i to indskolingsklasser – med fuld adgang til ForældreIntra. Her fik hun en unik indsigt i forældrenes syn på deres børns skolegang. Den trækker hun på, når hun hjælper skoler med at skabet et inkluderende digitalt forældresamarbejde.
Hør Maria Ørskov Akselvoll fortælle om Samspil mellem skole og hjem i forlagets podcastserie Pædagogisk rækkevidde.
Podcasten er produceret af Videnslyd for Aarhus Universitetsforlag.
Indholdsfortegnelse
Det gode, selvfølgelige samarbejde
Dét, der tæller i skolen
Familieforskelle
Velafstemte samspil
Samspil og mislyde
Blik for samspillet
Samspil mellem skole og forskellige hjem
Cecilie Harrits
Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.