Samarbejde og inklusion
En del af serien Pædagogisk rækkevidde (3) og fagområdet Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
Inklusion kræver samarbejde. Mellem lærere og pædagoger, ledere og forældre. Og ikke mindst med børnene. Det er en forudsætning for, at alle børn kan trives i skolen. For kun når de voksne er enige om, hvad samarbejde og inklusion betyder, kan eksklusion blive til inklusion og sameksistens til fagligt fællesskab.
Tine Basse Fisker ved en masse om børn, der har det svært i skolen. Hun er nemlig ph.d. i pædagogisk psykologi. Hun ved også noget om, hvordan børnene får det lidt lettere. Derfor sidder hun i ekspertudvalg i Undervisningsministeriet, holder foredrag og skriver artikler og bøger. Engang var hun ekstern lektor på Aarhus Universitet. Nu samarbejder hun med skoler og kommuner om at skabe inklusion i praksis.
Tine Basse Fisker holder kurser og foredrag og giver sparring og supervision i forhold til inklusion, samarbejde og børn med angst og skolefravær. Hun kan kontaktes på tine@bassefisker.dk og man kan læse mere på www.bassefisker.dk.
Nedenstående video om fællesskabende didaktik er produceret af Sorø Kommune.
http://www.emu.dk/modul/diagnoser-og-f%C3%A6llesskabende-didaktik
Indholdsfortegnelse
Det nødvendige samarbejde
Individ og fællesskab
Arbejder vi sammen?
Gordiske knuder og linedans
Grænsekrydsende brobygning
Dem, det handler om
De usynlige indsatser
Cecilie Harrits
Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.