Om bogen
Naturvidenskabelige ideer og tænkemåder bidrager til, at elever i skolen kan forstå sig selv og verden. Samtidig skal de udvikle dømmekraft, så de kan handle klogt i mødet med tidens store udfordringer. Heldigvis kan lærere i deres undervisning styrke en sådan naturfaglig dannelse.
Hør Lars Brian Krogh fortælle om Naturfaglig dannelse i forlagets podcastserie Fagbøger, der giver genlyd.
Podcasten er produceret af Videnslyd for Aarhus Universitetsforlag.
Cecilie Harrits
Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.
Pressen skrev
<p style="text-align: left;"><strong>Ole Haubo Christensen, <em>Folkeskolen.dk</em><br /></strong>"Jeg elsker pixibøger for deres kortfattethed og ’Naturfaglig dannelse’ er en pixibog i ordets allerfineste betydning. Den er overskuelig i omfang og lægger op til eftertanke i forhold til målet med vores naturfagsundervisning. ’Naturfaglig dannelse’ er oplagt som lektie til og debat på det næste fagudvalgsmøde i naturfagsgruppen."</p>
<p style="text-align: left;"><strong>Ole Fournais, <em>Uddannelsesbladet<br /></em></strong>✔️✔️✔️✔️<br />”Hele bogen igennem er sproget flydende med de nødvendige fagudtryk tydeligt og pædagogisk forklaret, så alle kan følge med. (…) Summa summarum: en lille, men yderst anvendelig bog for alle undervisere i naturfag og tilgrænsende fagområder. (…) Bogens forfatter, Lars Brian Krogh, skal roses for at have skabt et vældigt nyttigt redskab for talrige undervisere …”</p>
<p style="text-align: left;"><strong>Lektørudtalelse, </strong><em><strong>DBC</strong><br /></em>"Det er en interessant udgivelse med stor gejst for naturfagsundervisningens betydning for både den enkelte og samfundet. En bog som gør undervisning til mere end bare faglig viden."</p>
<p><strong>Folkeskolen</strong><br />Artikel: "Naturfagenes bidrag til dannelse"<br />10.11.2022</p>