Om bogen
Forudsigelighed og fordybelse er afgørende for, at børn kan være en del af et kreativt fællesskab i skolen. Genbrug og gentagelser giver plads til eksperimenter og praktiske erfaringer i undervisningen, og trygge rammer er vigtige, når lærere vil fremme elevernes kollektive kreativitet.
Hør Lene Tanggaard fortælle om Kollektiv kreativitet i forlagets podcastserie Pædagogisk rækkevidde:
Cecilie Harrits
Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.
Pressen skrev
<p><strong>Bodil Christensen, <em>Folkeskolen.dk<br></em></strong>"Lene Tanggaard [argumenterer ]overbevisende for, at kreativitet i skolen bedst opstår, når lærere tør improvisere og skabe plads til elevernes spontane bidrag. Den taler især til teoretisk interesserede, som vil have gode argumenter for at der skal være plads til kreativitet."</p>
<p><strong>Marie Aggerbeck Christensen, <em>Uddannelsesbladet<br></em></strong>""Tankegangen i ’Kollektiv kreativitet’ lægger sig i slipstrømmen på reformpædagogikken, og enhver underviser – uanset om vedkommende er uddannet lærer eller ej – bør læse denne lille bog."</p>
<p><strong>Anna Bølling, <em>Skolemonitor<br></em></strong>Artikel: "Lene Tanggaard: Der er behov for en ny forståelse af kreativitet i skolen"<br>22.05.2025</p>
<div class="post-meta__author-details"><strong>Pernille Aisinger, <em>Folkeskolen.dk <br></em></strong>Artikel: "Tanggaard: Vi-kreativitet kan være et værn mod angst og mistrivsel i skolen."<br>Artikel: "Professor: Håndværk og design og billedkunst er kæmpe resurser for skolens kreativitet."</div>