Om bogen
At udvikle en inkluderende skole kræver, at vi lytter til elevernes erfaringer og giver dem indflydelse. Vigtigt er det også, at lærere samarbejder med andre fagpersoner, forældre og lokalsamfund om at styrke elevernes muligheder for at deltage i og bidrage til undervisningen gennem et princip om fællesskabende skolepraksis.
Cecilie Harrits
Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.
Pressen skrev
<div><strong>Christina Krolmer, <em>Fagbladet Folkeskolen</em></strong><br>"For mig var det inspirerende og godt at blive mindet om, hvordan man helt konkret i praksis, gennem udvikling af undervisningen, kan arbejde med at skabe deltagelsesmuligheder for flere elever. Bogen er hermed anbefalet!"<br><br></div>
<p><strong>Anja Vesterby Høj</strong>, <em><strong>Leder af Eftervidereuddannelsesafdelingen Pædagogik og Læring, UCL</strong></em><br>"Forfatterne skal have stor ros for at gøre komplekse problemstillinger tilgængelige og praksisnære – og for at vise, hvordan lærere og pædagoger kan udvikle handlekraft i tæt samarbejde med eleverne."</p>
<p><strong>Hodann, <em>nyuddannet lærer</em></strong><br>"Fællesskabende skolepraksis viser, hvor svært, men også hvor vigtigt, det er at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn, selv når hverdagen føles rodet og presset. Bogen minder mig om, at vi som lærere ikke skal jagte hurtige løsninger, men turde blive i besværet og undersøge, hvad børn faktisk prøver at bidrage med. Det giver et stærkt fagligt afsæt for at arbejde med fællesskab i skolen."</p>
<p><strong>Heidi, <em>lærer</em></strong><br>"Bogen giver ny energi og håb i arbejdet med skolens komplekse problematikker i en almen pædagogisk tilgang. Den viser, hvordan forskellighed kan vendes til en styrke, når vi mødes om et fælles tredje. Vel og mærke et fælles tredje som skal forbinde det pædagogiske arbejde med virkeligheden uden for klasseværelset. En inspirerende og meningsfuld bog."</p>
<p><strong><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'Aptos',sans-serif; mso-fareast-font-family: Aptos; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: Aptos; mso-ligatures: standardcontextual; mso-ansi-language: DA; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;"><br></span></strong><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'Aptos',sans-serif; mso-fareast-font-family: Aptos; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: Aptos; mso-ligatures: standardcontextual; mso-ansi-language: DA; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;"></span><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'Aptos',sans-serif; mso-fareast-font-family: Aptos; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: Aptos; mso-ligatures: standardcontextual; mso-ansi-language: DA; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;"></span></p>