Farvede forventninger
En del af serien Pædagogisk rækkevidde (13) og fagområdet Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
Sort hår og brun hud er ikke ligegyldigt i skolen. Mange minoritetsetniske børn oplever uligheder, der begrænser deres muligheder i undervisningen og i livet. Derfor kan lærere gøre en forskel, når de taler åbent, professionelt og handlingsorienteret om farvede forventninger.
Laila Colding Lagermann er resultatet af en mor fra Danmark og en far fra Yemen, men det var først gennem sit arbejde som lærer og senere som forsker, at hun for alvor fik øje på, hvad sort hår og brun hud betyder for minoritetsetniske børns møde med skolen. Og for lærernes møder med børnene. Den viden bruger hun, når hun i dag hjælper skoler med at skabe inkluderende læringsmiljøer for alle børn.
Refleksionsspørgsmål.
Cecilie Harrits
Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.
Pressen skrev
Lotte Svane Strange Petersen, Folkeskolen
"Som læser oplever man at få både teoretisk indsigt i og menneskelig forståelse for en reel problemstilling fra en genkendelig skoleverden. […] Forskningsresultaterne fletter sig løbende og ubesværet sammen med situations- og relationsbeskrivelser fra klasseværelser og med refleksioner fra lærere og elever, som både underbygger og giver krop til forskningsresultaterne. Det er en superfin og velfungerende formidlingsform, der glimrende indfrier bogseriens intention om at give inspiration til, hvordan forskningsbaseret viden kan omsættes til konkret praksis."
Læs hele anmeldelsen her.
Lene Graugaard-Jensen, Faghylden.dk
"Bogen stiller skarpt på, hvordan vores forventninger og fordomme skaber virkeligheden, og er et hurtigt og letlæst indspark til enhver, der arbejder professionelt med minoritetsetniske børn.
Jeg har tidligere givet serien “Pædagogisk rækkevidde” mine varmeste anbefalinger og det gør jeg gerne igen. I et lettilgængeligt format leverer forskere praksisnær inspiration til en travl skolehverdag."
Christine Christensen, lektørudtalelse
"Velskrevet og gennemarbejdet indlæg i et område, der er forholdsvis ubeskrevet. Forfatteren skriver på et fagligt højt niveau, men de mange eksempler og inspirationsforslag gør bogen praksisnær og anvendelig i det daglige arbejde."
Uffe Rostrup, Frie skoler
”Bogen kobler på fremragende vis forskning og praksis, og forfatterens egen baggrund som lærer fornægter sig ikke. […] Bogen er yderst læseværdig, og den præsenterer i hvert fald for mig tankevækkende indsigt, som jeg vil tage videre i mit arbejde og i mit liv”.
Politiken
Artikel: "Sig farvel til de farvede forventninger"
02.12.2019
Københavns Lærerforening
Artikel: "Sådan kan du understøtte dine minoritetsetniske elever"
25.10.2019
Folkeskolen.dk
Artikel: "Forsker og tidligere lærer: Vi skal tale om vores ubevidste fordomme"
16.05.2019
Stemmer for skolen
Podcast: "Kritisk farvebevidst pædagogik"
05.07.2022
Find podcasten her.