Universitetspædagogiske refleksioner

- Om forholdet mellem læring og undervisning

En del af fagområderne og

Redigeret af og

Med bidrag af , , , , , , og

Cover
  • ISBN 87 7684 071 9
  • Paperback: kr. 190,00
  • 172 sider

Bogen problematiserer det dynamiske forhold imellem undervisning og læring, der netop i disse år optager den pædagogiske arena. Antologien tager fat på det aktuelle spørgsmål om, hvordan viden overføres i forskellige former for undervisning og uddannelser - med den massive form for kompleksitet, som både øver pres på de studerende og på de universitetsansatte undervisere.

Bogen henvender sig til alle universitets- eller CVU-ansatte med undervisningsforpligtelser såsom adjunkter, lektorer, professorer, ph.-d.-studerende og eksterne lektorer. Der er også inspiration at hente for forskere eller studerende, der beskæftiger sig med spørgsmål om læring og uddannelsesforløb ved en videregående uddannelsesinstitution.

"Det er vigtigt, at et universitet ikke bare på papiret, men også i realitetens verden lader undervisningen være lige så tungtvejende som forskningen. Dette gør man helt klart ikke i dag. Vi ved godt, hvem der er gode forskere, hvem der er produktive og skriver nogle geniale ting, og hvem der er knap så gode. En tilsvarende viden om undervisningen ville kunne styrke mange ting."
Professor Per Fibæk Laursen (citat fra bogen)

"Et kærkomment bidrag til den accelererende universitetspædagogiske debat" (fra anmeldelse i Tidsskrift for Sygeplejeforskning nr. 2 2007)

Læs uddrag af anmeldelsen fra Tidsskrift for Sygeplejeforskning nr. 2, 2007.