Fascination og forretning
i dansk tv-sport
Mere om bogen
Om bogen
Sport er benhård træning, ekstreme fysiske præstationer og millionkontrakter. Sport er eliteidræt, storskærme og miniputterne på skolens mudrede fodboldbane. Sport er også - og i høj grad - afslapning, spænding og socialt fællesskab foran fjernsynet hjemme i stuen. Sport er derfor 'big business' af afgørende betydning for danske tv-stationer, der kæmper om de vigtigste sportsgrene og de store internationale sportsbegivenheder.
Fascination og forretning i dansk tv-sport sætter fokus på forholdet mellem sport, tv og sportspublikum i Danmark og trækker en linje fra tv-sportens tidlige barndom over Gunnar 'Nu' Hansen og frem til i dag, hvor komplekse og tætte former for samarbejder mellem tv-stationer, virksomheder og sportsorganisationer udøver en voksende kontrol over de sportsbegivenheder, der vises på fjernsynet.
Bogen belyser, hvordan tv og sport er blevet mere og mere afhængige af hinanden i en politisk kamp om folkekultur, fascination, teknologi og penge.
Indholdsfortegnelse
INDLEDNING
MONOPOLDAGE
Kultur og kommercialisering
TV-KONKURRENCE
Markedskræfter, partnerskaber og polarisering
SPORT PÅ SKÆRMEN
HVOR POPULÆRT ER TV-SPORT?
TV-SPORTENS OPLEVELSESVÆRDI
TV OG SPORT I ET NYT MEDIELANDSKAB
REFERENCER
Forlaget skriver:
19 april 2024
Bogtorsdag den 2. maj
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek fejrer forfattere og nye bøger. Vi ses den 2. maj kl. 16-17 i B…
22 marts 2024
Bogtorsdag den 4. april
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek fejrer forfattere og nye bøger. Vi ses den 4. april kl. 16-1…
21 februar 2024
Bogtorsdag 7. marts
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek - Aarhus - fejrer månedens forfattere og nye bøger. 7. marts kl…