Aarhus Universitetsforlag
Cover

Digitale kompetencer

It i danske skoler i et internationalt perspektiv

En del af fagområderne og


Udsolgt fra forlaget

{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

220 sider
Paperback
ISBN 978 87 7124 831 9

Af
, og


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Danske elevers digitale kompetencer er i top, og de er meget åbne over for at arbejde med it i undervisningen. Det gælder også deres lærere, som har høj tiltro til egne kompetencer og ofte inddrager digitale læremidler.

Det er nogle af de glade budskaber i International Computer and Information Literacy Study 2013, hvis hovedresultater fremlægges i denne bog. 1800 danske 8. klasseelever og deres lærere deltog i undersøgelsen af deres computer- og informationskompetence sammen med elever og lærere fra 20 andre lande.

Træerne vokser dog ikke ind i den danske sommerhimmel. Det viser sig, at langtfra alle danske skoleelever er digitale indfødte. Der er store forskelle mellem forskellige elevgruppers brug af it, og hverken elever eller lærere er særlig avancerede i deres digitale kommunikation, produktion og informationssøgning. Undersøgelsen peger samtidig på, at der fortsat er behov for udvikling af lærernes samarbejde om brug af it i undervisningen.

Indholdsfortegnelse

ICILS - baggrund og formål

Hvordan måles computer- og informationskompetence?

Danske elevers computer- og informationskompetence

Eleverne - deres brug og forudsætninger

Danske skoler, deres resurser og tilgang til it i undervisningen

Rammerne for it og lærernes holdning til it i undervisningen

Lærernes brug af it i undervisningen og fokus på elevernes udvikling af computer- og informationskompetence

Lærernes kompetenceudvikling og samarbejde om it-didaktik

 

Tilføjet til kurven

Gå til kassen