Utilstrækkelige læsefærdigheder blandt voksne
- Årsager og indsatsområder
Mere om bogen
Om bogen
Afhandlingen beskriver undersøgelser af utilstrækkelige læsefærdigheder blandt voksne, deres årsager og mulige indsatsområder. Som en konsekvens af den manglende eksterne validering af definitionen af utilstrækkelige læsefærdigheder i de store læseundersøgelser foretoges en undersøgelse, der dokumenterede en klar sammenhæng mellem voksnes læsefærdigheder afdækket med et dansk materiale og de voksnes uddannelsessucces.
En undersøgelse af voksnes læsevanskeligheder viste en klar sammenhæng mellem ringe afkodning og voksnes deltagelse i læseundervisning. Resultaterne viste, at selvoplevede læsevanskeligheder og deltagelse i specialundervisning i højere grad var relateret til ringe afkodning end til ringe læseforståelse.
Resultaterne af en morfologisk træningsundersøgelse understregede behovet for effektundersøgelser med det formål at identificere effektive komponenter i en indsats mod læsevanskeligheder blandt børn og voksne.
Forlaget skriver:
19 april 2024
Bogtorsdag den 2. maj
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek fejrer forfattere og nye bøger. Vi ses den 2. maj kl. 16-17 i B…
22 marts 2024
Bogtorsdag den 4. april
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek fejrer forfattere og nye bøger. Vi ses den 4. april kl. 16-1…
21 februar 2024
Bogtorsdag 7. marts
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek - Aarhus - fejrer månedens forfattere og nye bøger. 7. marts kl…