
Sprogforum 57
Subjektivitet og flersprogethed
En del af tidsskriftet Sprogforum (57) og fagområderne Pædagogik og Sprog
Tilgængelige e-bogs-formater: PDF, EPUB
Redigeret af
Karen-Margrethe Frederiksen
Michael Svendsen Pedersen og
Karen Risager
Med bidrag af
Jesse-Lee Costa Dollerup
Lisbeth Egerod,
Karen-Margrethe Frederiksen,
Christina Helleshøj,
Kirsten L. Kolstrup,
Claire Kramsch,
Tanya Lindkvist,
Elina Maslo,
Helle Lykke Nielsen,
Hanna Niemann,
Sofie Paludan,
Michael Svendsen Pedersen og
Véronique Simon
Mere om bogen
Om bogen
I dette nummer af Sprogforum introducerer vi et tema, som endnu er forholdsvis nyt i dansk og nordisk sammenhæng: Subjektivitet og flersprogethed. Inspireret af Claire Kramsch' bog The Multilingual Subject (2009) bringer vi en række artikler, der formidler ny forskning og forsøg med undervisning, der gør deltagernes subjektive erfaringer med sprog og læring til drivkraft i klasserummet.
Som den første artikel i dette temanummer bringer vi et interview med Claire Kramsch, hvor hun på en meget konkret måde fortæller om, hvad det vil sige at sætte fokus på de subjektive aspekter af sprog og sproglæring. Sprogelever er individer med krop, følelser, historier og håb til fremtiden. Sprog er mere end leksikon og strukturer, sprog har æstetiske kvaliteter som lyd, rytme, poesi. At lære et sprog og at lære et sprog godt er afhængigt af, hvilke følelser - positive eller negative - de lærende forbinder med sproget, og hvordan det lyder i deres ører. Gennem sproget formes vores sociale identitet; vi tilpasser os - af lyst eller nød - til det samfund, vi vil eller skal blive en del af. Men det sociale er ikke det hele. Gennem sprog danner vi vores subjektivitet, ikke kun gennem førstesproget, også gennem andetsproget og de fremmedsprog, vi lærer senere i livet. At lære et nyt sprog er en ny chance for subjektiv forandring, for at tænke, føle og handle på nye måder og for at blive den, vi gerne vil være.
Læs engelske abstracts fra Subjectivity and Multilingualism her.
Indholdsfortegnelse
Kronik: Målrettet sprogundervisning til flersprogede elever
Det flersprogede subjekt
Læring, tab, drømme. Identitetsdannelse gennem sprogselvbiografier - Læs artiklen på engelsk her
At finde sin stemme på dansk
Subjektivitet i periferien - Læs artiklen på engelsk her
Kunsten at lære et sprog - Hvad sker der, når sproglæring flytter ud af klasseværelset og ind på museet?
Det ideelle selv og motivation i andetsprogslæringen
Flersprogede subjekter på danskuddannelsen - En læringshistorie
Åbne sider: Prøve i Dansk 1 mundtlig del, Delprøve 2 - En prøve med konsekvenser
Åbne sider: Sproglæreren som kurator
Godt Nyt og Andet Godt Nyt
Læs engelske abstracts fra Subjectivity and Multilingualism her.
Forlaget skriver:
4 november 2019
Rundt om Holberg
Rundt om Holberg – en gratis undervisningsplatform for gymnasiet Ud fra næsten enhver tænkelig standard er Ludvig Holberg (16…
19 august 2019
Tænkepauser LIVE på Nørrebro Teater 2. december
Videnskab, teater og talkshow Sebastian Dorset er vært, når videnskaben indtager teatret. Mød førende forskere og bliv kloger…
18 juli 2019
Tænkepauser LIVE på Aarhus Teater
Udvalgte Tænkepauser Live vil i den kommende sæson kunne opleves på Aarhus Teater. Sebastian Dorset er vært, når videnskab…