Skriftsprogsudvikling hos førskolebørn og skriftsprogsstimulering i børnehaveklassen
En del af serien Pædagogisk-Psykologisk publikationsserie (82) , og fagområderne DPU, Pædagogik og Sprog
Mere om bogen
Om bogen
Opgavens problemformulering:
Jeg må med de iagttagelser jeg i seks 1. klasser har gjort om elevernes læseparathe, forholde mig kritisk til den læseforberedende undervisning, jeg som speciallærer har planlagt og gennemført i børnehaveklassen.
Jeg vil undersøge, om det er muligt ved i børnehaveklassen at inddrage flere skriftsproglige aktiviteter at forberede og motivere eleverne til med lyst og iver at gå i gang med at læse og skrive og at betragte skriftsproget som et kommunikationsmiddel, de kan have gavn af.
Ligeledes vil jeg undersøge, om jeg ved at udvide det snævre syn på sproglieg opmærksomhed, som har dannet grundlag for min undervisning, til i højere grad at lade det omfatte børns udvikling af et distanceret sprog kan stimulere de sprogligt svage børns formuleringsevne.
Endelig vil jeg undersøge, om de børn, der har problemer med grafem/fonem-forbindelsen, kan tilgodeses ved at inddrage bogstaverne i arbejdet med lydende.
Forlaget skriver:
19 april 2024
Bogtorsdag den 2. maj
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek fejrer forfattere og nye bøger. Vi ses den 2. maj kl. 16-17 i…
22 marts 2024
Bogtorsdag den 4. april
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek fejrer forfattere og nye bøger. Vi ses den 4. april kl. 16-1…
21 februar 2024
Bogtorsdag 7. marts
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek - Aarhus - fejrer månedens forfattere og nye bøger. 7. marts kl…