Aarhus Universitetsforlag
Cover

Opmærksomhedsbegrebets historie

En del af serien Asterisk (14) , og fagområderne og


{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

196 sider
Paperback
ISBN 978 87 7124 873 9

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Opmærksomhed er et flyvsk fænomen. Og det kan være svært at få børn og unges opmærksomhed. Derfor er begrebet også essentielt i det pædagogiske arbejde – og i den moderne skoles historie.

I Opmærksomhedsbegrebets historie forklarer erkendelseshistoriker Anders Kruse Ljungdalh, hvorfor vi skal være opmærksomme på opmærksomheden. Han belyser sammenhængen mellem begrebet og tilblivelsen af vores skolesystem i 1800-tallet, hvor en helt ny klasseundervisning gav lærerne problemer med at holde elevernes opmærksomhed fanget. Samtidig
gør han klart, hvordan den gryende videnskabelige psykologi gav lærerne praktiske anbefalinger, der omvendt udviklede den teoretiske opmærksomhedspsykologi.

Bogen er til forskere, undervisere og studerende med interesse i psykologi, pædagogik og uddannelsesvidenskab, men også til fagprofessionelle, der arbejder med at skabe og fastholde den ustyrlige opmærksomhed. For hvis man kan fange, træne og styrke børns opmærksomhed, er der næsten ingen grænser for, hvad de kan lære.

Cecilie Harrits

DSC 0345

Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.

Cecilie Harrits

Redaktør

Telefon: +45 28 40 50 30

cha@unipress.au.dk

Pressen skrev

Christina Krolmer, Folkeskolen

"Målgruppen er forskere, undervisere og studerende, og som lærer/vejleder er jeg mest optaget af den sidste håndfuld kapitler, hvor jeg kan genkende min egen praksis og eleverne i denne. Selvom bogen – som fastslået af forfatteren – ikke er en metodehåndbog, bygger disse kapitler alligevel bro til min praksis set i forhold til opmærksomhedsbegrebet."

https://www.folkeskolen.dk/640189/maa-jeg-faa-din-opmaerksomhed

Tilføjet til kurven

Gå til kassen