Mål, Medgang og Modstand
Sider af Danmarks Lærerhøjskoles udvikling 1957-66
Mere om bogen
Om bogen
Danmarks Lærerhøjskole fik i årene omkring 1960 en ny status. Den havde været en højt estimeret institution, der sørgede for videreuddannelse af folkeskolens lærere gennem kursus med særdeles kvalificerede lærerkræfter. Men underviserne havde kun haft dette arbejde som en bibeskæftigelse.
Som højere læreanstalt fik man professorer i spidsen for arbejdet. Lærer-højskolen skulle nu "udvikle og nyttiggøre den videnskabelige forskning med særligt henblik på skolens tarv", og ved siden af kursusvirksomheden oprettedes kandidat- og licentiatstudier.
Erik Jensen var som jurist dybt involveret i denne proces. I Mål, Medgang og Modstand fremlægger han på grundlag af nyere, brede arkivstudier et omfattende materiale til belysning af den udvikling, der fandt sted i årene 1957-66, og af de synspunkter, der blev gjort gældende af de mange involverede.
Der er herved tilvejebragt et solidt fundament for den, der søger viden om den komplicerede proces, der måtte gennemgås, før statusspørgsmålet var løst og forholdet til de to universiteter afklaret.
Forlaget skriver:
22 marts 2024
Bogtorsdag den 4. april
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek fejrer forfattere og nye bøger. Vi ses den 4. april kl. 16-1…
21 februar 2024
Bogtorsdag 7. marts
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek - Aarhus - fejrer månedens forfattere og nye bøger. 7. marts kl…
2 februar 2024
HISTORISKE DAGE 2024 9.-10. marts
Vi glæder os til Historiske Dage 2024 den 9.-10. marts og håber at møde mange af vores historieinteresserede læsere! Dagene b…