Er folkeskolen for de lærde blot?
Eksempler på undervisningsdifferentiering i dansk med særligt henblik på "de måske egnede"
Mere om bogen
Om bogen
I årene omkring Skoleloven 1993 diskuterede folkeskoleverdenen, hvad undervisningsdifferentiering er. Polariserede opfattelser af begrebet indebar en stadig diskussion af, om det handlede om "noget vi altid havde gjort" eller noget nyt. Konsekvensen var, at handling og fornyelse var længe om at vise sig.
I nærværende bog beskrives forskellige eksempler på, hvordan undervisningsdifferentiering kan fungere, når det er læring baseret på dialog, nærhed og samtale, der er i fokus.
Bogen giver ikke konkrete anvisninger på undervisning, men går tæt på autentiske eksempler fra klasseundervisning, hvor elevers potentialer viser sig på forskellige måder - og på forskelligt niveau.
Det drejer sig om klassesamtaler i flere faser af arbejdsforløb i en 6., en 4. og en 2. klasse - til brug for underviseres analyse, fortolkning og refleksion i relation til egen praksis.
Forlaget skriver:
19 april 2024
Bogtorsdag den 2. maj
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek fejrer forfattere og nye bøger. Vi ses den 2. maj kl. 16-17 i B…
22 marts 2024
Bogtorsdag den 4. april
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek fejrer forfattere og nye bøger. Vi ses den 4. april kl. 16-1…
21 februar 2024
Bogtorsdag 7. marts
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek - Aarhus - fejrer månedens forfattere og nye bøger. 7. marts kl…