Børns forståelse af menneskelige og sociale forhold
Introduktion til social kognition
Mere om bogen
Om bogen
En lærebog, hvor forfatteren fremlægger en væsentlig del af forskningen på et område, som i de sidste 25 år har haft en central plads i udviklingspsykologien. Sidst i 1970´erne slog Lawrence Kohlbergs undersøgelser om børns moralvurderinger igennem – parallelt med øget interesse for etik og moralopdragelse. Fra ca. 1990 har J. Perners og H. M. Wellmans arbejder om, at børn i 4-årsalderen danner sig en "theory of mind", vakt megen interesse. Disse emner behandles i bogens 1. og 4. Del, mens 2. og 3. Del handler om børns forståelse af følelser og af handlinger. At emnet er social kognition betyder, at der i øvrigt fokuseres på det intellektuelle – på børns erkendelse af (andres) følelser, og ikke på børns følelser.Målgruppen for bogen er studerende og lærere i psykologi og pædagogik samt andre, som interesserer sig for og arbejder med teoridannelser og diskussioner på dette område.
Forlaget skriver:
19 april 2024
Bogtorsdag den 2. maj
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek fejrer forfattere og nye bøger. Vi ses den 2. maj kl. 16-17 i B…
22 marts 2024
Bogtorsdag den 4. april
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek fejrer forfattere og nye bøger. Vi ses den 4. april kl. 16-1…
21 februar 2024
Bogtorsdag 7. marts
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek - Aarhus - fejrer månedens forfattere og nye bøger. 7. marts kl…