Aarhus Universitetsforlag
Cover

Lektier

En del af serien Pædagogisk rækkevidde (24) og fagområdet


Af


72 sider
Paperback
ISBN 978 87 7219 908 5

Mere om bogen

Om bogen

Elever lærer ikke nødvendigvis mere ved at lave lektier. For mange lektier kan endda betyde, at de lærer mindre. Til gengæld kan det styrke motivationen, hvis lektierne er af undersøgende og reflekterende karakter. Derfor er der brug for at gentænke både form og indhold, når lærere i dag giver deres elever lektier for.

Refleksionsspørgsmål

Hør Annette Søndergaard Gregersen fortælle om Lektier i forlagets podcastserier Fagbøger, der giver genlyd og Pædagogisk rækkevidde.

Podcastene er produceret af Videnslyd for Aarhus Universitetsforlag.

Cecilie Harrits

DSC 0345

Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.

Cecilie Harrits

Redaktør

Telefon: +45 28 40 50 30

cha@unipress.au.dk

Pressen skrev

Alice Nørlem, Folkeskolen
"Det er en stor styrke ved bogen, at den på ganske få sider lykkes med at formidle et ganske righoldigt forskningsmateriale. Annette Søndergaard Gregersen foretager begavede koblinger mellem pædagogisk forskning, lektieforskning og egne observationer, så resultaterne får konkrete eksempler og udtalelser fra nylige interview med på vejen.

(...) Bogen er rig på nuancer - hvilket lektiedebatten ofte savner - og derfor er der masser af stof til eftertanke - og måske også til diskussioner på forældremøderne."

Marianne Bindslev, Uddannelsesbladet
"På bogens 72 sider kommer Annette Gregersen særdeles godt omkring i sit emne, lektier. Med et omfangsrigt og varieret stof af egne observationer og forskning, dansk forskning af ældre dato og relevant udenlandsk ditto.

(…) Alle, der i den ene eller den anden sammenhæng står som ansvarlig for at igangsætte og fastholde undervisning, vil kunne have glæde og gavn af at læse denne bog. Her er oplysning, bliver stillet spørgsmål, fremlagt forskning, videregivet erfaringer og ikke mindst rusket op i hævdvundne sandheder."

Ove Christensen, Kulturkapellet.dk
”Bogen er et godt indspark til diskussionen af lektier. [Den] er bestemt værd at læse for både lærere og forældre, der har kampen om lektier inde på livet i det daglige.”

Lektørudtalelse, DBC
"Det er en god, velskrevet og brugbar bog for enhver underviser i grundskolen. Det er værd at fremhæve bogens sidste kapitel, "Nye veje i undervisningen", hvor der præsenteres en model, der bygger på et spiralisk princip, hvor hver enkelt fase gentager og udbygger den forrige"

Politiken
Artikel: "Forfatter: Vi burde stoppe op og spørge os selv, hvad lektier egentlig bidrager med"
27.04.2023

Politiken
Artikel: "Hør otte elever fortælle, hvad de tænker om en hverdag uden lektier"
27.04.2023

Politiken
Interview: "Hvis vi skal have alle med i grundskolen, bør vi droppe de nytteløse lektier"
22.04.2023

Skolemonitor
Artikel: "Docent på Læreruddannelse: Vi bør afskaffe lektier, som vi kender dem i dag"
17.04.2023

Jyllands-Posten
Artikel: "Lektier er en »ureflekteret tradition« med tvivlsom faglig gevinst"
15.04.2023

Stemmer fra skolen
Podcast: "Lektier
"
14.04.2023

Radio4
Podcast: "
RING TIL RADIO4 - SKAL VI HOLDE FAST I LEKTIERNE?"
22.02.2023

Magasinet Frie Skoler
Interview: ”Kan de stadig noget, eller er de et levn fra fortiden?”
20.02.2023

Avisen Danmark
Artikel: Lærer og forsker plaffer skolelektierne ned: - De burde være afgået ved døden for længst
18.02.2023

Folkeskolen
Interview: "Lektier er ikke den bedste vej til mere læring"
16.02.2023

Folkeskolen
Interview: "Forsker: Drop reformens lektietid"
16.02.2023

Folkeskolen
Debat: "Folkeskolens leder: Opgør med lektier"
16.02.2023

Skolemonitor
Debat: "Den lektiefri skole er skam en mulighed"
16.02.2023

Tilføjet til kurven

Gå til kassen