Aarhus Universitetsforlag

Marketing

Ingen bøger er ens, og derfor arbejder vi individuelt med alle titler. Videnskabelige udgivelser skal markedsføres på en anden måde end vidensformidling til en bred læserskare, og der er stor forskel på, hvordan vi håndterer bøger på dansk og engelske titler til et globalt marked.

 

Kanaler

Vi lægger stor vægt på at formidle indhold på forskellige platforme. Som udgangspunkt udgives alle bøger både som fysiske værker og som e-bøger, og mange udkommer også som lydbøger. På den måde når vi landets boghandlere, men også de kommercielle streamingtjenester og folkebibliotekernes eReolen samt forskningsbibliotekernes hylder og online-tjenester.

Når det gælder udnyttelse af forskellige formater, går vi videre end udgivelse af selve bogen i forskellige udgaver: Nogle af forlagets bøger bliver omsat til teatermonologer på Nørrebro Teater og Aarhus Teater. Digre værker foldes ud til levende arrangementer på Folkeuniversitetet. Titler inspirerer til radioproduktioner, når vores produktionsselskab, Videnslyd, leverer programmer til Radio4. Vi producerer podcasts til eReolen, vi udvikler spil, vi har et redaktionelt samarbejde med flere aviser, og vi arbejder tæt sammen med vidensplatforme som videnskab.dk, historielab og danmarkshistorien.dk. Alle disse aktiviteter er med til at skabe opmærksomhed om bøgerne, men er også formidling i egen ret af bøgernes indhold.

 

Salg                                                                      

Vi informerer landets boghandlere om kommende titler flere måneder inden bøgernes udgivelse. Vi mødes med netboghandlere og boghandlerkædernes hovedkontorer. Og vi har en sælger, som besøger 120 af landets boghandlere. På den måde er forhandlere orienteret og har mulighed for at bestille bøgerne hjem til udgivelsesdagen. Op til bogens udgivelse informerer vi boghandlerne endnu engang via salgsmateriale direkte til butikkerne.

Museumsbutikker er en anden vigtig salgskanal, og ligesom med boghandlerne besøger vi flere af dem. Derudover informerer vi med printmateriale og mails, så vi når bredt ud til de relevante butikker.  

Forlaget har også et betydeligt salg fra egen hjemmeside. Nye titler får stor synlighed på forsiden, og alle bøger har sin egen side med beskrivelse af bogen og tekst om forfatteren. Alle ordrer ekspederes hurtigt.

Forfatterne er også velkomne til selv at sælge bøger fx i forbindelse med foredrag. Ofte ønsker tilhørerne at købe et eksemplar med hjem, og da forlaget ikke altid kan være til stede, er det oplagt, at forfatterne selv har bøger med. Vi bakker gerne op med marketingmateriale, for eksempel i form af postkort eller foldere.

 

Medier

Vi har et godt overblik over landets massemedier og en vis indsigt i den tætte skov af fagtidsskrifter, men inddrager altid forfatteren i vurderingen af, hvilke medier der skal have tilsendt et presseeksemplar og information om en udgivelse. Nøglepersoner i forskningsmiljøer kan også spille en vigtig rolle i udbredelsen af kendskabet til en ny titel. Forlagsredaktøren vil derfor altid bede forfattere komme med bud på personer, der skal modtage et frieksemplar.

Sammen får vi bogen bredt ud, så den i videst muligt omfang bliver anmeldt og omtalt både i landsdækkende radio og dagblade, i mere lokale medier, i blogs og andre steder på nettet og i relevante videnskabelige tidsskrifter.

Vi opfordrer medier til at interviewe vores forfattere, og vi sætter derfor gerne forfatternes kontaktinfo direkte i pressemeddelelserne. Vi spørger altid om tilladelse til dette.

 

Nyhedsbreve og sociale medier

Vi informerer vores omkring 15.000 nyhedsbrevsmodtagere om nye titler. Denne direkte adgang til interesserede læsere og potentielle købere er den bedst tænkelige markedsføringskanal. Ud over at fortælle om nye bøger og forfatterne bag gør vi opmærksom på gode anmeldelser, kommende events og lagersalg på forlaget, og vi deler det gerne, når vores forfattere vinder priser.

Forlaget er til stede på Instagram og Twitter m.fl., men Facebook er det sociale medie, vi bruger mest. Her fortæller vi om nye titler og om alle de aktiviteter, et levende forlagshus som Aarhus Universitetsforlag deltager i. Vi forsøger i vid udstrækning at engagere folk, og vi opfordrer vores forfattere til at gøre det samme. Jo mere forlag og forfatter kan dele og henvise til hinandens opslag, jo bredere kommer vi ud med budskabet.

 

Messer, kongresser og arrangementer

Historiske Dage, Skolemessen, LiteratureXchange, Kulturmødet på Mors og Bogforum er blot nogle af de events, vi rykker ud til. Her synliggør vi bøger, forfattere og forlag, og vi arbejder altid for at få vores forfattere på scenerne. Dertil kommer konferencer og andre faglige arrangementer, hvor vi udstiller bøger, som henvender sig til den specifikke målgruppe.

Sammen med Det Kgl. Bibliotek afholder vi Bogtorsdage i Bibliotekshaven: Ni faste arrangementer om året, hvor vi præsenterer forlagets nye udgivelser.

Internationalt deltager vi i London Book Fair og Frankfurt Buchmesse, hvor vi mødes med vores internationale netværk og har fokus på at sælge oversættelsesrettigheder. Derudover er Aarhus Universitetsforlag medlem af The Association of University Presses, og vi deltager i foreningens årlige møde, som finder sted i USA. Her deles viden om og erfaringer med forskningspublicering og vidensformidling.

 

Udland

Den fysiske udgave af forlagets engelske titler distribueres globalt via forlagets samarbejdspartnere i USA og UK (ISD og Oxbow), der også lagerfører forlagets bøger i de respektive lande og står for markedsføring gennem kataloger og opsøgende salg til akademiske boglader. Salg til de nordiske lande håndterer forlaget selv. Fremover vil en del titler blive publiceret i et samarbejde mellem Aarhus Universitetsforlag og amerikanske eller britiske universitetsforlag, hvor partnernes salgskanaler vil blive udnyttet. Fx vil den kommende serie Nordic World sampubliceret med University of Wisconsin Press (UWP) nå Nord- og Sydamerika via Chicago Distribution Center.

Forlagets e-bøger indgår i de større aggregatorers sortiment (JSTOR, ProQuest, Ebrary osv.) og når dermed ud til verdens forskningsbiblioteker.

Tilføjet til kurven

Gå til kassen