Sprogforum nr. 53

Cooperative Learning

En del af tidsskriftet Sprogforum (53) og fagområderne og

Redigeret af , , , og

Med bidrag af , , , , , og

Cover

Dette temanummer går tæt på det teoretiske grundlag for Cooperative Learning og ikke mindst den praksis, de forskellige CL-strukturer foranlediger i fremmed- og andetsprogskontekster. Vi sætter fokus på CL ud fra forskellige vinkler:

  • Hvordan virker denne undervisningsform?
  • Hvilke læringssyn kan man udlede af CL?
  • Lægger CL-strukturerne op til specifikke sproglæringssyn, og i givet fald hvilke?

Nummeret indeholder varierede eksempler på praksis i klasseværelset. Artiklerne dækker mange sprog, mange CL-strukturer og forskellige skoleformer. Læserne opfordres derfor til at orientere sig i flere artikler for at få det fulde billede af temaet og for at få gavn af den overføringsværdi, der er sprogfagene imellem.

 

Indholdsfortegnelse

Kronik: At styrke ved at afskaffe dansk som andetsprog i læreruddannelsen

Kreativitet i italienskunderisningen ved hjælp af CL-strukturer

CL på den pædagogiske og didaktiske dagsorden

CL og fransk i folkeskolen

CL og mundtlige færdigheder i dansk som andetsprog

CL på A-niveau engelsk

CL møder sprogfagsdidaktikken - inspirant fra en bog

CL-strukturer i praksis i engelsk, tysk og fransk

Åbne sider: Læsning på dansk som andetsprog på FVU