Aarhus Universitetsforlag Menu
Cover

Sprogforum 59

Læremidler uden grænser

En del af tidsskriftet Sprogforum (59) og fagområderne og


Tilgængelige e-bogs-formater: PDF, EPUB

{{variant.title}}: {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}}{{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

104 sider
Paperback
ISBN 978 87 7124 832 6

Redigeret af
, , , og

Med bidrag af
, , , , , , , , , , og


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Grænserne for læremidler sprænges i disse år. Vi oplever en semiotisk bølge, der har været i gang i årtier. Den traditionelle lærebog med tekster og billeder er gradvist blevet suppleret med materiel praksis. Vi er midt i en omfattende digitalisering af hverdagsliv, kultur og samfund, og det præger også skolen.

Forlag og mediekoncerner supplerer eller erstatter den trykte lærebog med e- og i-bøger. Desuden findes der mangfoldige muligheder for at elever, kursister og lærere kan kommunikere aktivt med hinanden og andre uden for skoleverdenen på tværs af nationale grænser, hvor de selv kan lave selvstændige produktioner via internettet og de sociale medier med brug af forskellige platforme.

Denne udvikling betyder at mange læremidler ikke er didaktiseret til umiddelbar anvendelse i selve undervisningen; det bliver lærerens opgave at foretage en didaktisering forud for undervisningen eller i samarbejde med eleverne. Artiklerne i dette nummer viser både de mange nye muligheder, der tilbyder sig, sprogligt, kulturelt og pædagogisk, og der er bud på analytiske og kritiske tilgange til vurdering og brug af læremidler i undervisningen.

Læs engelske abstracts fra Learning Materials Without Borders.

Indholdsfortegnelse

Kronik: Sprog og kultur i den nye folkeskolereform

Midt i en ny læremiddelkultur - Læs artiklen på engelsk her

Mellem børsen og katedralen. Produktion af læremidler i et forlagsperspektiv

Voilà. Den nødvendige grammatik

Mafia og terror i sprogundervisning

Sprogundervisning med iPads lige ved hånden

Alle har en historie at bygge, fortælle, gengive og skrive. LEGO som læringsværktøj

Opgavedidaktik og stilladsering

Latin-Amerika i lærebøker i spansk. Hva formidles og hvilke stemmer kommer til orde?

Om at analysere kultur i læremidler - Læs artiklen på engelsk her

Åbne sider: På opdagelse i elevernes sproglige repertoirer - på vej mod en heteroglossisk fremmedsprogsundervisning - Læs artiklen på engelsk her

Skolebogssamlingen på AU Library, Campus Emdrup (DPB)

Godt Nyt og Andet Godt Nyt

Tilføjet til kurven

Gå til kassen