Aarhus Universitetsforlag Menu
Cover

Sprogforum 58

Begyndersprog

En del af tidsskriftet Sprogforum (58) og fagområderne og


Tilgængelige e-bogs-formater: PDF, EPUB

{{variant.title}}: {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}}{{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

88 sider
Paperback
ISBN 978 87 7124 509 7

Redigeret af
, , og

Med bidrag af
, , , , , , , , , , , , , og


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Dette nummer af Sprogforum om begyndersprog indeholder en række artikler som fra forskellige vinkler illustrerer, belyser og analyserer arbejdet med begyndersprog fra folkeskolens yngste elever til studerende på universitetet. Spørgsmålene, som tages op, er mange: Hvornår skal begyndersprog begynde? I 1., 3. eller 5. klasse? Hvordan skal vi undervise i begyndersprog? Hvilke materialer skal vi bruge, og hvilken rolle spiller læreren, eleven, sproget og konteksten? Bidragene i dette nummer af Sprogforum er meget forskellige, men udspringer alle af en fælles interesse for begyndersprog, pædagogik og sproglæring.

Der ser ud til at være momentum for begyndersprog i Danmark ─ ikke mindst foranlediget af den nye skolereform som indebærer at eleverne i folkeskolen fra august skal starte tidligere med både engelsk, tysk og fransk. Det betyder, at man får yngre elever og nye sammenhænge i både social, kognitiv og emotionel forstand. Hermed vil der komme nye udfordringer i læreruddannelserne og i forhold til de kvalifikationer, lærerne skal have.

Det drejer sig især om nye sproglige og pædagogiske udfordringer. Og måske også udfordringer af den gode slags, for med yngre børn er man nødt til at tænke kreativt og arbejde ud fra kommunikative principper; grammatik vil som udgangspunkt ikke være en farbar vej for at lære det nye sprog. Lærerne må tage sprogligt afsæt i det børnene interesserer sig for, det de ved noget om, og det de synes er sjovt, så de opretholder glæden ved at lære sprog.

Læs engelske abstracts fra Beginner Language her.

 

Indholdsfortegnelse

Kronik: Tidlig sprogstart ─ en mulighed for styrkelse af den interkulturelle dimension?

Syv myter om begyndersprog - Læs artiklen på engelsk her

Tidligere sprogstart: begrundelser og praksisanbefalinger

Tysk fra 5. ─ Hvordan?

TESS ─ Tidlig Engelsk Sprog Start på Brøndby Strand Skole

Sproglig opmærksomhed ─ en tilgang til at styrke sproglæring fra den tidlige barndom - Læs artiklen på fransk her

Hvad skal læreren kunne?

Brug af tasks i begynderundervisning i kinesisk

Tidlig fransk og tysk

Evaluering af tidlig engelskundervisning i Danmark

Åbne sider: "Brug dine egne ord!"

Godt Nyt og Andet Godt Nyt

 

 

 

Tilføjet til kurven

Gå til kassen