De som har kan få
En undersøgelse af medbragt og forhandlet sproglig magt i gruppesamtaler mellem børn
En del af serien Københavnerstudier i tosprogethed (Køgeserien K12) , og fagområderne DPU og Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
Udgangspunktet for undersøgelsen er: Hvordan kan begreberne magtprocesser og magtresultater operationaliseres og undersøges empirisk? Kan det lade sig gøre at kortlægge forskellige sproglige strategier for magtudøvelse i samtaler mellem børn. Desuden vil forfatteren forsøge at besvare spørgsmålene: er der sammenhæng mellem dominerende sproglig opførsel i interaktionen og opnåelsen af resultater i konfliktfyldte situationer? Er der forskel på piger og drenges sproglige magtadministration? I hvor høj grad er magtforholdene i samtalerne til forhandling? Er der overensstemmelse mellem eller forskel på børnenes magtressourcer (i form af social status i 8. klasse) og magtforholdene i samtalerne fra forskellige tidspunkter i skoleforløbet?
Forlaget skriver:
19 april 2024
Bogtorsdag den 2. maj
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek fejrer forfattere og nye bøger. Vi ses den 2. maj kl. 16-17 i B…
22 marts 2024
Bogtorsdag den 4. april
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek fejrer forfattere og nye bøger. Vi ses den 4. april kl. 16-1…
21 februar 2024
Bogtorsdag 7. marts
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek - Aarhus - fejrer månedens forfattere og nye bøger. 7. marts kl…