Aarhus Universitetsforlag Menu
Cover

Pædagogikkens idehistorie

En del af fagområderne og


Forudbestil

Tak for din interesse i Pædagogikkens idehistorie: . Bogen udkommer 30. maj 2017. Hvis du udfylder denne formular, giver vi dig besked, når bogen kan leveres.

Tak for din forudbestilling. Du hører fra os når Pædagogikkens idehistorie: er klar til bestilling 30. maj 2017.


520 sider
Hardback
ISBN 978 87 7934 706 9

Af
og


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Opdragelse, dannelse og uddannelse. Livslang læring og kompetenceudvikling. Den pædagogiske retorik breder sig langt ud over skolen og uddannelsessystemet. Vi taler om læreplaner for de yngste, om læring i arbejds- og fritidslivet og om omskoling og opkvalificering af de ufaglærte og de ældre. Uddannelse er blevet et eksistensvilkår.

Det er nyt - og så alligevel ikke. For alle samfund opdrager og underviser den opvoksende generation. Det gør de, fordi samfundets egentlige livsnerve er medlemmernes egenskaber og kundskaber. Men ikke alle samfund griber sagen an på samme måde. Gennem historien har forskellige pædagogiske ideer gjort sig gældende. Ideerne er ikke vilkårlige og tilfældige, men opstår i tæt samspil med de grundlæggende problemer og specifikke udfordringer, som et samfund står over for i en bestemt historisk epoke.

Pædagogikkens idehistorie er en samlet fremstilling af de ideer, institutioner og professioner, der har haft betydning fra antikken til i dag. Bogens forfattere lægger særlig vægt på de ideer, der har haft betydning i dansk sammenhæng gennem de seneste 500 år, og beskriver også nogle af de lange linjer og gennemgående temaer i pædagogikkens idehistorie.

 

Indholdsfortegnelse

Fra antikken til reformationen

Reformation og kristen oplæring

Oplysning og nyttige kundskaber

Nyhumanisme og dannelse

Folket og national dannelse

Naturalisme og reformpædagogik

Progressivisme og demokratisk dannelse

Globalisering og livslang læring

Politik og pædagogik

Viden og dyd

Tilføjet til kurven

Gå til kassen