Aarhus Universitetsforlag
Cover

Kompetence- og metodeudvikling i daginstitutioner

Om implementering af 'ny' viden i praksis

En del af fagområderne , og


Udsolgt fra forlaget

{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

165 sider
Paperback
ISBN 978 87 7684 0051

Af
, og


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Hvordan bliver viden omsat i en fornyet pædagogisk praksis i den institutionelle hverdag? Kan deltagere i kursusforløb oparbejde kompetenceudvikling, som både indebærer muligheder for at udvikle egen praksis og implementere ny viden i institutionen som helhed?

Målet med denne bog er at bidrage til en kvalificering af tænkningen om, hvad der skaber udvikling af pædagogisk og socialpædagogisk praksis. Den belyser forholdet mellem professionelles faglighed og en samlet institutionel udvikling- og implementeringsstrategi.

Den empiriske baggrund er et forskningsbaseret metodeudviklingsprojekt (Roskilde-modellen), der har fundet sted i samarbejde med Roskilde Kommune 2004.

Veje fra viden til handling er ikke enkel. Forskningsprojektet har identificeret tre komponenter, som faciliterer professions- og kompetenceudvikling. For det første oplevelse af ejerskab, for det andet refleksion og vidensdeling og for det tredje tid, followup og ledelsesmæssig opbakning. Alle er forudsætninger for, at viden bliver til andet og mere end 'noget der står på en hylde'.

Bogen henvender sig til forskere, lærere på seminarer, men også til praktikere, politikere og andre med interesse og ansvar for, at kursusforløb og andre kompetenceudviklings- og professionskvalificeringsstrategier implementeres i praksis.

Tilføjet til kurven

Gå til kassen