Aarhus Universitetsforlag Menu
Cover

Da skolen tog form

1780-1850

En del af serien Dansk skolehistorie (2) og fagområderne og


Tilgængelige e-bogs-formater: PDF

{{variant.title}}: {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}}{{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

432 sider rigt illustreret
Hardback
ISBN 978 87 7124 101 3

Af
og


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Da skolen tog form. 1780-1850 handler om en periode, hvor skolen kom til at fylde mere i de fleste børns liv. Allerede fra 1780'erne blev der igangsat skoleforsøg på nogle af landets største godser, og med anordningerne af 1814 blev undervisningspligten lagt i fastere rammer i det store og sammensatte rige. Fremover skulle børn gå regelmæssigt i skole fra de fyldte 7 år, og indtil de blev konfirmerede. Hvordan skolegangen foregik, afhang imidlertid af, hvor børnene voksede op, og om de var drenge eller piger, rige eller fattige. Der blev også opført flere og bedre byggede skolehuse i byerne og ude på landet. En særlig læreruddannelse opstod på de nye lærerseminarer, og en mere selvbevidst lærerstand voksede frem. Men selvom lovgivning og et skærpet tilsyn gav større ensartethed, var mangfoldigheden fortsat stor. Det var således nødvendigt med fem forskellige skoleanordninger for at dække riget. Lovens rammer blev udfyldt lokalt, og reelt var der næsten lige så mange skoleordninger, som der var skoler.   

 

Indholdsfortegnelse

Skoleliv og arbejdsliv

Pædagogiske idealer og delte meninger

Reformforsøg

Seminarier og nye lærertyper

Skolegang og undervisning i København

Skolelovene af 1814

Skoleanordningen realiseres på landet

Skolebygninger

Købstadsskoler på nye måder

Opdragelsen af krop, sind og ånd

Den indbyrdes undervisningsmetode

Disciplin og orden

Med marginalerne i skole

Fjernt fra København

Tilsyn og selvstyre i skoleforvaltningen

En ny skolelærer

Skole til debat

Afslutning - Da skolen tog form

Anette Stoffersen

Anette

Cand.mag. i historie og kunsthistorie. Med 30 års erfaring som forlagsredaktør inden for især historie, kunst, fotokunst, kultur og rejser (men også bl.a. svampe, oste, snaps og vin), er Anette en alsidig redaktør, der netop er blevet færdig med storværket Dansk skolehistorie og nu primært arbejder med to nye storværker, Dansk Sproghistorie 1-6 og Ludvig Holbergs hovedværker 1-22.

Anette Stoffersen

Projektredaktør

Telefon: 27 15 97 75

as@unipress.au.dk

Pressen skrev

Birgitte Stoklund Larsen, Kristeligt Dagblad

"Værket er tænkt igennem også på tværs af bindene ... her veksles pædagogisk mellem eksemplariske historier enkelte steder, børn og den store historie om tendenser og impulser."

Jacob Fuglsang, Politiken

"De to første bind i Dansk skolehistorie lover godt for det ambitiøse projekt med at genfortælle historien gennem samfundets måske vigtigste kulturinstitution."

Henrik Gjøde Nielsen, Historie-online.dk

"Værket er skrevet i et flydende og klart sprog, som nærmest bærer læseren igennem de mange sider, uden at være forfladiget eller bedrevidende. ... Set ud fra et formidlingsmæssigt synspunkt, kan det næppe gøres bedre."

 

Tilføjet til kurven

Gå til kassen